Wil je een productieve werkvloer? Dan zijn gelukkige medewerkers de sleutel tot het succes op de lange termijn. Maar het begint natuurlijk bij een prettige werkvloer. Zorg daarom voor een efficiënt ontwerp voordat een kantoor daadwerkelijk opnieuw gaat inrichten.

Een open kantoor

Het is tegenwoordig de trend om kantoren in te richten met grote open ruimtes. Deze ontwikkeling bevorderd de snelheid waarmee er geïnnoveerd kan worden binnen een bedrijf. Verschillende studies hebben echter aangetoond dat dit een negatieve impact heeft op de productiviteit, ziekteverzuim en personeelsverloop. Het is daarom belangrijk om een goede middenweg te vinden in open ruimtes en het verbeteren van de concentratie.

Verander voorzieningen

Soms is het zo eenvoudig als voorzieningen die het leven gemakkelijker maken. Terwijl het hebben van die speelkamer, of de geluiddichte muziekkamer kan een geweldige plek voor werknemers om hun batterijen op te laden, samen te werken met collega’s, of gewoon ontspannen voor een paar minuten, ze zijn niet de enige dingen die bedrijven kunnen doen. Niet alle voorzieningen zijn luxe.

Technologie verbeteren en automatiseren

Terwijl de technologie het gezicht van het bedrijfsleven vandaag de dag heeft veranderd, komt het ook met zijn nadelen. Trage apparatuur en handmatige invoer werkzaamheden hebben vaak negatieve effecten op de productiviteit op kantoor. Zorg er daarom voor dat alle aanwezige technologie up-to-date is en in goede werkende staat is.

Automatiseer zoveel mogelijk functies en zorg ervoor dat alle it-apparatuur naar behoren werkt. Geef werknemers die voor hun functie veel rekenkracht nodig hebben ook een snelle computer. Iedere belemmering in werkzaamheden leid tot frustratie van je personeel.

Is er een vergaderzaal aanwezig? Zorg dan dat alle benodigde appratuur en kabels vast zitten, zodat de ruimte altijd met één druk op de knop effectief te gebruiken is.

Verminder het lawaai

Stel je voor: je collega links zit in een conference call met collega’s elders in het land. Je collega rechts spreekt met de afdelingsleider van het marketingteam over de nieuwste campagne. Drie bureaus verderop rinkelt de telefoon die niemand beantwoord. Er is geen concentratie te vinden in zo’n chaos.

Uit onderzoek is gebleken dat de productiviteit tot 66% daalt in een chaotische ruimte vol achtergrondgeluiden. Er zijn opties om dit op te lossen. De akoestiek kan worden gedempt door geluidsabsorberende plafondpanelen. Witte geluidsmachines die strategisch geplaatst zijn in de hele werkruimt.

Is er teveel geluid op de werkvloer? Zorg dan voldoende geluidsabsorberende elementen in de ruimte of plaats bijvoorbeeld lage scheidingswanden met archiefkasten. Hiermee heb je direct meer ruimte om belangrijke documenten te archiveren.

Denk ook aan de indeling. Zijn er veel werkplekken in de buurt van drukke gebieden waar mensen samenkomen? Overweeg de inrichting van het meubilair te veranderen om die werkplekken dichter bij de ramen te plaatsen, of verder weg van de ramen.