Elke auto heeft het nodig! Koelvloeistof, dit zorgt ervoor dat je auto niet verhit en je motor ontploft. Dit wil je natuurlijk ter alle tijd voorkomen daarom is het zo belangrijk dat je zorgt dat er genoeg en goede soort koelvloeistof in je auto zit. Bij koelvloeistof kopen voor je auto let je op de volgende dingen! Lees die hieronder. 

Verschillende soorten koelvloeistof 

Je hebt zo enorm veel auto’s op de markt en daarnaast dus ook enorm veel verschillende koelvloeistof soorten. Het is daarom belangrijk en essentieel om exact de juiste koelvloeistof voor je auto te hebben en te gebruiken. 

Koelvloeistof is een mengsel van water, antivries en additieven. De additieven verschillen vaak per vloeistof waardoor mengen van verschillende kleuren niet aan te raden is aangezien er dan verstoppingen kunnen komen in de leidingen van de auto. 

Koelvloeistoffen bestaan uit veel verschillende kleuren, denk aan geel, roze of blauw. De kleur is puur voor de herkenning aangezien niet in elke auto dezelfde vloeistof kan en heeft niks te maken met kwaliteitsverschil.  

De meeste auto’s gebruiken de kleur roze/rood als vloeistof, deze vloeistoffen zijn long-life vloeistoffen, dit houdt in dat de vloeistof nooit vervangen hoeft te worden tenzij lekkage natuurlijk.  

Welke vloeistof heeft jouw auto nodig? 

Vaak is het moeilijk te zien welke vloeistof jouw auto nodig heeft daarom is het aan te raden het op te zoeken. Dit kan je vaak zien onder de motorkap of in het instructieboekje. Ook kan je ervoor kiezen dit online te google of je autodealer te bellen voor meer informatie. 

Blauw – Mercedes, Opel, Volkswagen, Seat. 

Rood/roze – Skoda, Bentley, Audi 

Geel – alle automodellen. 

Groen – Peugeot/Citroën 

Hoe controleer je de koelvloeistof? 

Om erachter te komen of de koelvloeistof in je auto nog van goede kwaliteit is moet je deze af en toe controleren. Koelvloeistof controleren dien je te doen wanneer de motor koud is en nog niet heeft aangestaan. Het controleren hiervan is niet moeilijk. Het is de bedoeling dat het peil precies tussen het minimum- en maximumstreepje zit. Mocht die iets te dicht tegen het minimum streepje aanzitten is het de bedoeling dat deze zo snel mogelijk wordt bijgevuld zodat de vloeistof er niet onder komt te zitten. Kwalitatief goede vloeistof heeft een heldere kleur en voelt een beetje olieachtig aan. Is het een beetje waterig dan kan er spraken zijn van een koppakking die lekt. 

Tip: Zorg echt dat de motor koud is aangezien bij een warme motor de olie eruit kan spuiten als u de dop eraf draait. Dit kan ernstige brandwonden veroorzaken. Ook moet je niet boven het maximum streepje vullen. 

Met deze bovenstaande tips gaat u zeker met genoeg kennis op weg en weet je exact wat je moet doen bij bijvoorbeeld te weinig olie in de motor.